AR+VR – Cad & Company

AR+VR – Cad & Company

04 juli 2016

Jeroen Henning van CAD & Company nam ons, samen met zijn collega Tiago Brasser, mee naar een appartement in San Francisco. Dit gebeurde uiteraard in Virtual Reality. De reis begon zwevend boven de stad. Hierna kon je een gedeelte van de stad uitlichten. Dit was alsof je een digitale maquette bekeek. Als je door je knieën zakte en rondliep, kon je het model letterlijk van dichtbij gaan bekijken. Vanuit deze maquette-view kon je een appartement binnen springen. De visuele kwaliteit van dit appartement was bijzonder hoog, met allerlei ingebouwde interactieve elementen. Door deze elementen met de controller aan te wijzen, werden er verschillende acties uitgevoerd. Denk hierbij aan het wisselen van meubel opstellingen, het openwerken van een wand en het neerlaten van de zonwering. Je kan je ongetwijfeld goed voorstellen dat dit de ideale manier is om digitaal een ruimte te ervaren.

Het model dat ze lieten zien bestaat uit een GIS/BIM model dat is ingeladen in Autodesk Stingray; de game engine van Autodesk. Het grote voordeel van Stingray ten opzichte van andere engines is dat deze een directe link met 3ds Max en Maya houdt. Hierdoor kan je gemakkelijk modellen updaten.

Wil je meer weten over VR? Lees dan de inspirerende blog die Jeroen Henning hierover schreef: http://www.cadcompany.nl/blog/virtual-reality-deel-i/