High-tech simulaties input voor ontwerp
We maken ontwerpen en denken op basis van onze ervaring goede afwegingen te kunnen maken. Toch zijn er situaties dat onze ervaring niet toereikend is, of zelfs dat bepaalde ontwerpaspecten helemaal niet op basis van ervaring in te schatten zijn. Dan is er slechts één oplossing: simuleren.
De techniek heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten op het gebied van simulaties. Het feit dat we in de bouw steeds meer werken met 3D modellen heeft bijgedragen aan een vergaande digitalisering. Zowel fysieke simulaties (windtunnels/golfbaden) als computergestuurde simulaties, soms in VR of game vorm, dan weer als berekening (CFD) worden steeds vaker in vroege fasen van projecten uitgevoerd. Zo vormen hun uitkomsten echt input voor onze ontwerpprocessen.
In de komende STUMICO bijeenkomst van 12 juni 2017 krijgen we een kijk in de wereld van de simulaties en zien we hoe de high-tech ontwikkelingen van de laatste jaren het simuleren heeft verbeterd en versneld.
Als spekers verwelkomen wij Pieter-Bas de Visser, Witteveen+Bos (Verkeersimulaties), Boy Terhell, DPI Animation House (Simuleren dmv gaming) en Olaf Otten, Peutz (Windtunnel simulaties).