Verslagen en impressies van onze events
Data driven success
Eind maart heeft Stumico weer een ledenbijeenkomst georganiseerd met als thema ‘data driven succes'. Daar vertelden respectievelijk ChatGPT en gastsprekers van Software AG en Heijmans over hun ervaringen met datagestuurde toepassingen en besluitvorming in de bouw- en infrasector. Hieronder een impressie van een leerzame avond, in de indrukwekkende entourage van het Nationaal Militair Museum.
Data driven volgens ChatGPT
Als toepasselijke aftrap was Stumico-bestuurslid Nynke ter Heide voorafgaand aan het event in gesprek gegaan met de populaire AI-tool ChatGTP, over de Vereniging Stumico en de twee gastsprekers van deze bijeenkomst. Een leuke introductie over het thema en voorbeelden van data driven succes was voor ChatGPT geen probleem, want daarover is genoeg informatie op het Internet te vinden. Die voorbeelden waren onder andere Amazon’s productaanbevelingen, Spotify’s muziekaanbevelingenen, Tesla’s functies voor autonoom rijden. Meer toegespitst op de bouw- en inframarkt kwam ChatGPT met voorspellend onderhoud, BIM, monitoring op de bouwplaats, optimalisatie van de energie-efficiency en het reduceren van bouwafval. Ook op de vragen wat succesfactoren zijn en hoe je dan een succesvolle datagestuurde organisatie wordt, kwam ChatGPT met zinvolle antwoorden. Bij de vraag om iets te vertellen over de beide gastsprekers was het antwoord echter niet goed. ChatGPT kan dus een handige informatiebron en ondersteunende tool zijn, maar blijf kritisch de antwoorden beoordelen en factchecken. De afsluitende quote van ChatGPT was wel weer sterk, namelijk: ‘Data is a precious thing and will last longer than the systems themselves”, van www-uitvinder Tim Berners-Lee.
Hoe haal je waarde uit operationele data?
Jan van der Lugt, Senior Solution Consultant van Software AG deelde als eerste menselijke gastspreker zijn praktijkervaringen met waarde halen uit operationele data bij onder andere de NS TreinRadar app. Maar ook voor het oplossen van defecte OV-toegangspoortjes. Door micro-edge sensoren toe te voegen aan de OV-toegangspoortjes is het mogelijk om op afstand te monitoren of poortjes snel genoeg open gaan of trager, waardoor ze wellicht aan onderhoud toe zijn. Software AG heeft de NS geholpen om deze toepassingen te implementeren en te integreren met een systeem voor incidentmanagement. Inclusief een automatische terugmelding als er onderhoud heeft plaatsgevonden. Met als belangrijkste resultaten: een beter inzicht, efficiënter onderhoud, lagere kosten en meer tevreden reizigers. Als onderdeel van zijn presentatie maakte van der Lugt ook inzichtelijk hoe alle micro edge datametingen per OV-poortje via thin edge en thick edge hardware per station in het backend-systeem en een cloud-applicatie terechtkomen.
Datagebruik in een DBFMO-contract
Als laatste spreker vertelde Ton Fleuren, directeur business development bij Heijmans, over het gebruik van data bij het DBFMO-contract voor het ontwerpen, bouwen, financieren, exploitatie en onderhoud van het Nationaal Militair Museum. Heijmans heeft dit contract in maart 2012 gegund gekregen en exploiteert het museum sinds medio december 2014. Sindsdien hebben al enkele miljoenen mensen dit unieke en indrukwekkende museum bezocht. Omdat de outputspecificatie voor dit contract leidend was voor de toekomstige inkomstenstroom, heeft Heijmans in alle fasen de focus gelegd op de verwachte bezoekers. In de afgelopen tien jaar heeft Heijmans veel ervaren en geleerd van dit project, waaronder de gevolgen van de Corona-pandemie en het toenemende belang van data als basis voor de besluitvorming. Maar ook het toenemende belang van cyber- en OT-security en de verzekerbaarheid daarvan. Door meer te gaan meten kreeg Heijmans betere en gedetailleerde data over welke onderdelen het meest populair zijn, wanneer er pieken te verwachten zijn voor de catering en het toiletgebruik en andere variabelen voor het verbeteren van de serviceverlening aan alle bezoekers.