Virtual en Augmented reality

Augmented en Virtual Reality: hoe ziet de toekomst eruit?

 Stumico organiseerde onlangs een workshop over augmented en virtual reality, waar voor het eerst in Nederland de Microsoft HoloLens te zien was. Uit alle demonstraties bleek dat bedrijven in de bouw en civiele techniek al volop bezig zijn om de toepassingsmogelijkheden van AR en VR te verkennen.

 Wat is de echte werkelijkheid?

Tijdens de Stumico-workshop bij Ballast Nedam in Nieuwegein konden alle deelnemers zelf AR- en VR-toepassingen ervaren, met een HTC Vive, Microsoft HoloLens, Oculus Rift, Samsung Gear VR en een variant op Google’s Cardboard. Oculus blies in het najaar van 2012 de VR-hype van eind vorig eeuw nieuw leven in door op basis van Kickstarter-crowdfunding een futuristische VR-headset te ontwikkelen. In 2014 nam Facebook het bedrijf voor 2 miljard over en sindsdien bepalen zij de koers. HTC en Samsung zien in VR een mogelijke groeimarkt, nu de verkoop van smartphones stabiliseert. Google probeert met zijn Glass-bril en een laagdrempelige smartphonehouder op twee fronten hoe wij op AR en VR reageren, terwijl Microsoft beide werelden probeert te integreren in de HoloLens. Uit alle toepassingen bleek dat AR en VR waarde kunnen toevoegen aan de bouwwereld en civiele techniek. Zowel in het ontwerpstadium, om stakeholders beter inzicht te geven in de toekomstige werkelijkheid, als tijdens de uitvoering om bouwvakkers taakgerichter te gaan aansturen. Naarmate AR en VR-technieken zich de komende jaren verder ontwikkelen en hardware de wet van Moore blijft volgen, zal het steeds moeilijker worden om de virtuele en echte wereld van elkaar te onderscheiden.

HoloLens primeur  

Stumico-sponsor Construsoft kreeg veel aandacht omdat zij als eerste Microsoft’s HoloLens toonden. Deze integreert AR- en VR-functionaliteit, waardoor gebruikers de echte wereld rondom de virtuele beelden zien, tijdens Construsoft’s workshop een Tekla 3D BIM. Die combinatie is voor de bouw en civiele techniek interessant, omdat je dan nieuwe gebouwonderdelen op de bouwplaats virtueel kunt toevoegen aan een bestaand gebouw, of al deels gerealiseerde nieuwbouw. Datzelfde voordeel geldt voor industriële assemblage-/montage- en reparatiewerkzaamheden. Bij CAD & Company was een model van San Francisco met een ingericht appartement te zien via de HTC Vive. Vergeleken met de HoloLens ervaart de gebruiker daarvan zich in een afgezonderde virtuele wereld. Als je met zo’n bril niet goed oplet loop je tegen een muur of meubilair aan, terwijl je die via de HoloLens gewoon ziet. Bij de HTC Vive wordt er een projectiegebied afgebakend waarbinnen de virtuele wereld te zien is en ben je via kabels verbonden met een krachtige laptop of PC, wat iemands bewegingsvrijheid sterk beperkt. De functionaliteit van een Vive is vergelijkbaar met de Oculus Rift. De Samsung Gear VR gebruikt een Samsung smartphone als inputbron en scherm, wat voordelen en nadelen met zich meebrengt.

AR en VR-toepassingen

Bij The Service Concept was te ervaren hoe AR en 3D-visualisaties monteurs kunnen ondersteunen tijdens hun werk, door een virtuele laag over een pomp te presenteren. Deze demo bevestigde de toegevoegde waarde van AR en VR in combinatie met de echte wereld, zoals de HoloLens laat zien. The Service Concept focust zich op het ontwikkelen, ondersteunen en adviseren van bedrijven op het gebied van AR, met als doel een nieuwe leer- en werkomgeving voor monteurs te creëren. Bij Volker Infra Design waren diverse AR en VR demo’s te zien van virtueel bouwen, terwijl ze bij BIM-service-bureau iNFRANEA iedereen met een HTC Vive virtueel door de nieuwe Velsertunnel lieten lopen. Hoe snel de AR-/VR-wereld gaat groeien en wie straks de markt beheerst is nu nog moeilijk te voorspellen. Microsoft heeft met de HoloLens een unieke bril in handen, te combineren met de Kinect-controller. Oculus heeft de ontwikkel-  en marketingpower van Facebook achter zich, terwijl Samsung een icoon op zich is, die Gear VR mogelijk teveel beperkt tot de eigen smartphones. HTC lijkt een buitenbeentje, maar werkt strategisch samen met 3D-experience bedrijf Dassault Systèmes voor zakelijke VR-toepassingen. Hoe de toekomst eruit gaat zien is onduidelijk, de extra dimensie die daarmee aan onze echte wereld is toe te voegen biedt zonder twijfel interessante innovatiekansen.

Tags: , , , , , , , , ,

Sponsoren van Stumico