Kunstmatige intelligentie binnen de bouw

Stumico organiseerde in maart een bijeenkomst over ‘Kunstmatige intelligentie binnen de bouw’, bij IBM in Amsterdam. Een populair thema, gezien de toenemende digitalisering van bouwprocessen en het feit dat deze bijeenkomst al snel was volgeboekt. Hieronder een impressie van presentaties over het cognitieve tijdperk, leren van productdata en competitieve intelligentie.

In de afgelopen jaren zijn er met kunstmatige intelligentie (of Artifficial Intellingence) belangrijke stappen gezet op de gebieden geneeskunde en defensie. Werd A.I ooit gezien als science fiction?Nu is het een werkelijkheid aan het worden. Vandaag vindt u A.I. in uw smartphone, in de auto, in uw huishoudelijke apparaten. A.I. zal het dagelijks leven veranderen. Welke kansen biedt dit voor de bouw? Wat kan de bouw leren van andere industrieën?
Bekijk ook de sfeerimpressie van de geslaagde avond.

 

De presentaties zijn te vinden onder de volgende links:

(wegens storing website kunnen presentaties nog niet worden geüpload, binnenkort komen ze beschikbaar)

  • IBM Keith Moore (Global Leader for EPC Industry) – Wat is de cognitive Era en welke kansen biedt dit voor de bouwereld? Download
  • Karim Jawad – cognitive predictive maintenance and quality Download
  • Mydatafactory – Het effect van goede productinformatie
  • Paul van der Hulst – Jibes Data Analytics – Competitive Intelligence

 

Kansen voor de bouw in het cognitieve tijdperk

Keith Moore, Global Leader EPC Industry van IBM, vertelde als eerste spreker dat we momenteel in het cognitieve tijdperk leven. Een tijdperk waarin steeds slimmere en snellere computertoepassingen  waarde gaan toevoegen aan elke markt, waaronder de bouw en civiele techniek. Tot een aantal jaren geleden beschouwden veel mensen kunstmatige intelligentie nog als science fiction. Inmiddels zijn de eerste toepassingen daarvan al doorgedrongen in smartphones, auto’s en huishoudelijke apparaten. Kunstmatige intelligentie gaat net als de mobiele telefoon ieders leven en werkomgeving de komende tijd ingrijpend veranderen. IBM speelt al enkele jaren op deze trend in met de supercomputer Watson. Door steeds meer data uit allerlei bronnen te analyseren en te interpreteren worden computers zelflerend en als gevolg daarvan beter in het oplossen van complexe vraagstukken en ook zelfstandig nemen van beslissingen. Dat is al herhaaldelijk bewezen bij wetenschappelijk onderzoek en het gebruik van industriële robots. Volgens Moore gaat kunstmatige intelligentie ook gebouwen en civiele constructies slimmer maken, onder andere door het toevoegen van sensoren.

 

Cognitief voorspelbaar onderhoud  

Kamir Jawad, met de mooie titel IBM Watson IoT European Tiger SME Energy & Utilities, vertelde daarna zijn ervaringen met het gebruik van kunstmatige intelligentie voor het Internet of Things (IoT). Een voorbeeld daarvan is het voorspellen van onderhoud voor Kone liften op basis van operationele data. Deze fabrikant is begin 2016 een samenwerking aangegaan met IBM om met behulp van het Watson IoT-cloudplatform gegevens over in gebruik zijnde liften te verzamelen en analyseren. Maar ook nieuwe applicaties te bouwen en innovaties te ontwikkelen voor remote diagnose en voorspelbaar onderhoud. Met als belangrijkste doelstelling het verhogen van de liftenbeschikbaarheid voor klanten.

IBM’s cognitieve IoT-technologie voegt intelligentie toe aan de liftinstallaties en bedrijfsprocessen van Kone. Bij cognitief computing leren softwaretoepassingen voor kunstmatige intelligentie zowel van historische en operationele data, als van gestructureerde en ongestructureerde data. Volgens Jawad is cognitief voorspelbaar onderhoud tevens interessant voor DBFM-contracten in de bouw en civiele techniek, omdat de opdrachtnemers alle geproduceerde informatie jarenlang kunnen hergebruiken.

 

Leren van productdata 

Erwin Lazet, business development manager bij Mydatafactory presenteerde vervolgens de waarde die goede productdata kan toevoegen. Veel processen binnen bedrijven en hun supply chains worden namelijk aangestuurd op basis van product gerelateerde data. Als daar fouten in zitten, of informatie moeilijk te vinden en te verwerken, zijn de consequenties vergaand. Lazet benadrukte allereerst te analyseren welke medewerkers welke productdata waarvoor nodig hebben? Vervolgens is het classificeren van alle beschikbare data cruciaal voor de hergebruikmogelijkheden. Mydatafactory is gevestigd in Meppel en levert oplossingen en diensten als een service (SAAS), voor het opschonen, matchen, classificeren en verrijken van alle soorten productdata. Gebaseerd op jarenlange ervaring met het implementeren van Product Information Management oplossingen in onder andere de procesindustrie en energiesector. Hergebruik van productdata is in elke markt belangrijk voor het kunnen optimaliseren van bedrijfsprocessen, dus ook in de bouw en civiele techniek.

 

Concurrentiële intelligentie 

Paul van der Hulst, directeur en oprichter van Jibes Data Analytics nam als laatste spreker het publiek mee in de wondere wereld van concurrentiële intelligentie. Zijn bedrijf levert namelijk oplossingen voor het inzichtelijker maken van markten en de concurrentiepositie van bedrijven op basis van alle extern beschikbare data. Een voorbeeld daarvan is de ‘competitive intelligence monitor’ World Watch, die zij voor Damen Shipyards Group hebben ontwikkeld. Samen te vatten als een managementdashboard met alle relevante informatie over klanten, scheepsbouwprojecten en concurrenten, die per regio en gebruiker te configureren is. Hoewel de meeste mensen wel beseffen dat er enorm veel informatie over elk bedrijf te vinden is in alle beschikbare bronnen, was de case van Damen indrukwekkend. Damen monitort niet alleen op slimme wijze de externe marktomgeving, maar is ook intern aan het innoveren om de concurrentie voor te kunnen blijven. CIO Aart Rupert presenteerde medio maart op het 3DEXPERIENCE-forum van Stumico-sponsor Dassault Systèmes namelijk een meerjarig strategisch programma voor de volledige digitale transformatie van alle bedrijfsprocessen.

 

 

Tags: , , , , , , , ,

Sponsoren van Stumico