Data driven industry

Data driven industry

De altijd informatie-intensieve en document-georiënteerde bouwwereld begint te veranderen. Met de opkomst van BIM, gecombineerd met het toenemend gebruik van sensortechnologie, komt een nieuwe nadruk te liggen op data (en dan voornamelijk gestructureerde data). Ook opdrachtgevers raken steeds meer geïnteresseerd in data die door bouwwerken worden gegenereerd. Alles van thermostaten tot deuren en zelfs tapijt wordt verbonden met het internet zodat het zijn gebruik en andere informatie kan verzenden. Door deze data krijgen gebouweigenaren en gebruikers de mogelijkheid de prestatie van hun gebouwen kwantitatief te meten en verbeteren.
Op 22 september zal onze bijeenkomst in het teken staan van Data driven industry. Speciaal voor dit event hebben wij zeer interessante sprekers/ partijen uitgenodigd om hun kijk op deze ontwikkeling toe te lichten. We hebben op een zeer inspirerende locatie geregeld bij Google in Amsterdam. Bas Rookhuijzen van Google zal de avond openen met een inspirerend verhaal over hoe een traditioneel bedrijf innovatiesnelheid kan krijgen en behouden, en hoe Google dit heeft gedaan.

volgeboekt

 

BIM data driven industry

We gaan naar een “data driven” bouwsector

 

 

 

 

 

 

 

 

het concept-programma is als volgt:

Datum: Donderdag 22 september 2016
Start 16:15
Einde 20:00
Bezoekers: max 75
Thema: Data driven industry ‘de waarde van data in de bouw’
Locatie: Google Amsterdam, Claude Debussylaan 34, 1082 MD Amsterdam

 

16:00 Ontvangst en registratie
   
16:15 Inleiding Maarten Slee – voorzitter Stumico
  Welkom en opening door voorzitter Stumico, mededelingen bestuur Stumico.
 

16:30

 

 

 

Bas Rookhuijzen – Google Amsterdam – How Google Works

Bedrijven willen allemaal snel en innovatief door slim om te gaan met data. Zeker omdat de concurrent vandaag de dag niet meer de bekende partij is, maar omdat de onvoorspelbare zeer disruptieve start ups de concurrent zijn en bijgehouden moeten worden Het probleem is dat de traditionele bedrijven door hun formaat en ‘legacy” soms wat langzamer zijn dan de kleine flexibele starters. De vraag is dan ook, hoe kan een  traditioneel bedrijf toch zijn innovatie snelheid behouden en daarmee duurzaam relevant blijven. Het antwoord is heeft alles met de cultuur te maken. Moonshot thinking, Big Hairy Audacious Goals (BHAG) maar met name een duidelijke doelstelling, transparantie en autonomie. Google heeft dat door het hele bedrijf ingevoerd, en is daarmee het grootste bedrijf ter wereld geworden. Hoe dat precies werkt bij Google presenteert Bas Rookhuijzen van Google.

17:00

 

Jeroen Pat – TBI

Spotify, ik ben er gek op. Ineens ligt de wereld der muziek geheel tot mijn beschikking. Dat geldt voor jou ook natuurlijk. En miljoenen mensen met ons. Samen luisteren we naar de muzikale talenten van de groten der aarden. Wat de beste songs zijn? Dat leren we van elkaars ervaringen. Spotify heeft namelijk bedacht dat wij als gebruikers best goed weten wat we willen. Beter nog dan zijzelf. En laten we eerlijk wezen: dat klinkt eigenlijk best logisch. Alle data die Spotify krijgt over onze muziekkeuzes worden ingezet om het beste aanbod voor ons te creëren. Suggesties voor playlists, de top vijf van een artiest of de radiostations met de beste nummers in het genre. Handig van Spotify.

Data verzamelen en daarmee een slim aanbod voor creëren voor de gebruiker? Dat is niets nieuws. Google doet het al jaren. Facebook idemdito. De een ziet dat als privacyschending, maar ik zou het liever beschouwen als meedenken. Halfvol en half leeg-verhaal.

Met alle data die in de bouwsector voorbij komen, wordt tot op heden weinig tot niets gedaan. Welke CV-ketel kan het beste in dat type woning met dit verbruik worden geplaatst? Welke verfsoort blijft langdurig op de kozijnen zitten bij dit klimaat? Of hoeveel materiaal is er precies nodig voor het maken van een nieuwe fundering in huis X? Hartstikke handige informatie om te hebben. Nog handiger als je weet dat vijfentwintig andere collega’s als een paal in het water achter dat advies staan.

 

17:30

 

 

 

Marcel Lamers – Lone Rooftop

Lone Rooftop ontwikkelt een dataplatform dat 24/7 bezettingsdata meet op basis van WiFi, sensoren, BLE en andere bronnen die in de gebouwde omgeving beschikbaar zijn. Vervolgens kunnen diverse systemen en applicaties gevoed worden met deze data. Denk hierbij aan een dashboard om het gebruik van het gebouw te monitoren (Google Analytics voor gebouwen), verlichting en klimaatsystemen die kunnen anticiperen op de daadwerkelijke aanwezigheid van mensen of zelfs de bezetting die wordt verwacht door inzet van de predictive mogelijkheden van het platform. Marcel Lamers vertelt over de mogelijkheden van het platform en geeft voorbeelden van de cases waar Lone Rooftop actief aan bijdraagt.

 

18:00

 

Broodmaaltijd en netwerken

 

 

19:00

 

Ronald van Aggelen – Root BV

Wij zien dat gebouwen efficiënter en duurzamer ingezet kunnen worden. De informatie die daarvoor nodig is, is vaak wel aanwezig alleen te complex en gefragmenteerd. Wij willen deze informatie op een gebruikersvriendelijke en snelle manier ontsluiten, afgestemd op de behoefte van de gebruiker. Ronald van Aggelen vertelt over een nieuwe ontwikkeling waarbij BIM gekoppeld kan worden aan sensoren en andersoortige databronnen om nieuwe inzichten te creëren.

 

19:30

 

Alexander Worp – Schiphol Group

Elke vraag kunnen stellen, over elke asset die er is: En het juiste antwoord krijgen. Correcte en actuele asset informatie is essentieel om efficiënt te kunnen beheren en opereren. Hiervoor is het nodig om met al onze partners en leveranciers één taal te spreken. Eén datastructuur tijdens de hele levenscyclus van een asset, zodat opdrachtgevers, eigenaren, leveranciers en andere partijen proactief data kunnen gaan delen. Zo gaan we van reactief onderhoud, via planmatig onderhoud naar voorspelbaar onderhoud.

20:00 Discussie, Afsluiting en borrel

Delen met vrienden:

Sponsoren van Stumico